آموزش طراحی چهره

آموزش طراحی چهره

آموزش طراحی چهره

یکی از مباحث مورد علاقه در طراحی و نقاشی، طراحی چهره است. آموزش طراحی چهره می­تواند با ابزار مختلف نقاشی از جمله رنگ روغن، آبرنگ، پاستل، مداد رنگی و سیاه قلم صورت گیرد. ازاین­رو، آموزش و یادگیری هرکدام از این مهارت­ها می­تواند گامی تکمیلی در این راستا باشد. برای بسیاری از هنرجویان، طراحی چهره غول بزرگی است و تصور می­کنند حتما باید یک نقاش حرفه­ای باشند تا از پس آن برآیند! تا جاییکه پا روی علایق خود می­گذارند و طراحی از منظره و نقاشی اشیای بی­جان را که در نگاه اول آسانتر به نظر می­آیند را برمی­گزینند.

رشد و پیشرفت در آموزش طراحی چهره مثل هر فرآیند پیچیده دیگری، به مرور حاصل می شود. با صبر و حوصله کار را با مداد و ذغال و سپس با آب مرکب و قلم مو آغاز کنید، تا پیش از مرحله استفاده از رنگ بتوانید تصاویر دلخواهتان را نقاشی کنید.

در ابتدای مقاله توضیحــی کلــی و کاربــردی در مــورد وســایلی کــه بطــور حیاتــی در آموزش طراحــی چهــره بــه کار مــی رونــد ارائــه داده ایــم، طبــق تجربــه و مطالعــه کــه چــه وسایلی بخرید و چگونــه اســتفاده کنیــد تــا آثــار نقاشــی و پــول شــما حیــف نشــود. و در بعد از معرفی وسایل، به آموزش ابتدایی طراحی چهره به صورت مرحله به مرحله میپردازیم. با ما همراه باشید.

 

معرفی وسایل برای آموزش طراحی چهره

 

وسایل مورد نیاز پایه و ابتدایی طراحی چهره

  • مداد طراحی – مداد و زغال از جمله وسایل خشکی هستند که در طراحی به کار می روند؛ مداد را معمولا به کسانی توصیه می کنیم که به خط و کشیدن لبه اجسام علاقه دارند و زغال یا کنته را اغلب کسانی انتخاب می کنند که سایه روشن را دوست دارند.
  • پاکن – پاکن تنها برای اصلاح اشتباه ها یا لکه های روی کاغذ نیست، بلکه پاک کن ابزار ارزشمندی برای ایجاد بافت هم می تواند باشد.
  • کاغذ – معمولاً وسیله طراحی و نوع تکنیکی که به کار می برید نوع کاغذ را تعیین می کند. بسیاری از کاغذ های طراحی با وزن متوسط، به صورت بسته بندی هستند.
  • تخته طراحی – استفاده از تخته طراحی این امکان را می دهد تا شما نسبت به کاغذ زاویه مناسبی داشته باشید و تصویر را بصورت مستقیم ببینید.
  • کاغذ زیر دست – برای جلوگیری از پخش شدن گرافیت زیر دستتان و کثیف شدن کاغذ طراحی بهتر است تکه کاغذی زیر دست خود هنگام طراحی داشته باشید، نوع کاغذ مهم نیست، بعضی طراحان از دستمال کاغذی، کاغذ پوستی، کاغذ کالک و… استفاده می کنند.

وسایل حرفه ای و مکمل در آموزش طراحی چهره

در پاراگراف قبل وسایلی را معرفی کردیم که برای شروع آموزش طراحی چهره نیاز بود و در این قسمت ابزار مکملی را معرفی می کنیم تا طراحی های ما حرفه ای تر دیده شود.

  • پنبه، تامپو و دستمال کاغذی
    معمول ترین روش برای محو کردن سایه ای و نرم کردن خطی استفاده از انگشت می باشد ولی معمولا درصد رطوبت یا چربی روی پوست ممکن است حاصل زمانی که برای طراحی گذاشته اید خراب کند. اما استفاده از دستمال کاغذی برای سایه های سخت مناسب تر است، چون بافت دستمال کاغذی ضخیم می باشد. ولی برای سایه های نرم تر تامپو (نوعی ابر مخصوص طراحی) و دستمال کاغذی استفاده میشود، استفاده هوشمندانه گوش پاکن هم برای مناطق ظریف و کوچک دور چشم می باشد. با پنبه و تامپو و گوش پاک کن و پودر گرافیت یا زغال می توانید تیرگی های ملایمی نیز ایجاد کنید مانند استفاده از ابر در آرایش چهره بانوان.
  • محو کن
    وقتی با مداد سطحی را سایه میزنیم کاما یکنواخت گرافیت پخش نمی شود ولی با محو کن می توانید این گرافیت را پخش کرده و سطح را یکدست کنید. کار دیگر محو کن ترسیم خطوطی است که نباید لبه دار و خیلی مشخص باشند مانند خط گونه، از این خطوط در طراحی چهره زیاد موجود است.
  • اتود
    اتود از مشتقات مداد است که در اندازه های مختلف و نوک های مختلف استفاده می شود.
  • کنته
    کنته کرایون معمولا به شکل شمش های چهارگوش و مداد است که نسبتا فشرده، غیر چرب و گچی بوده و تردتر و شکننده تر از پاستل می باشند. کنته علاوه بر سیاه و سفید به رنگ قهوه ای تیره و سپیا نیز وجود دارد. سپیا رنگ قرمز قهوه ای متوسطی است که در طراحی آناتومی و بدن بیشتر استفاده می شود.
  • پاستل
    پاستل را می توانید با مخلوطی از پودر خالص رنگ و چسب کتیرا بدون زحمت بسازید. البته می توانید آن ها را آماده بخرید.
  • زغال
    زغال با کیفیت های مختلف نرم، موقت و پاک شونده از چوب درخت مو ساخته می شود و زغال های فشرده صنعتی که به آسانی پاک نمی شوند، به صورت شمش، مغزی و مداد با درجات مختلفی از سختی در بازار وجود دارند.
  • کرایون(مداد شمعی)
    کرایون روغنی، کرای پاس و پاستل روغن) همگی یکی هستند، در ایران به نام پاستل روغنی یا مداد شمعی شناخته می شوند(، وسائل دیگری هستند که می توان از آن ها به صورت خشک یا مخلوط با مایع به صورت خیس استفاده کرد. چربی و غلظت این مواد باعث شده که محو کردن و ایجاد تیره-روشنی ها و همچنین ایجاد بافت آسان و ساده باشد.
  • فیکساتیو
    به شکل اسپری موجود می باشد و در انتهای کار یا اواسط کار روی طراحی اسپری می شود تا از کثیف شدن طراحی جلوگیری شود، از نزدیک و به مقدار زیاد نباید استفاده شود تا روی طراحی اثر بدی نگذارد.
  • راپید سفید
    برای اضافه کردن خطوط سفید بسیار ظریف هیچ پاک کنی وجود ندارد و تنها راه استفاده از وسیله ای برای گذاشتن نقاط سفید است، راپید سفید این کار را انجام میدهد و معمولا با نوک 0.5 آنها میتوان حتی نقاط نورانی داخل چشم را نیز قرار داد و خواهید دید چه اندازه در طبیعی شدن طراحی شما تاثیر دارند.
  • قلم مو
    برای استفاده از پودر گرافیت و سایه یکدست بهترین وسیله قلم مو است، قلم موهای مخصوص طراحی چهره از نوع Bright هستند) طول موهای این قلم مو متوسط است و سر تخت ( شباهت به قلموهای آبرنگ دارند، فقط کمی موهایشان زبر تر است.
آیا لزوم داشتن وسایل مکمل و حرفه ای در طراحی چهره کمک میکند؟

بنظر شما داشتن وسایل حرفه ای در آموزش طراحی صورت چقدر تاثیرگذار است!، هیچ لزومی ندارد که با داشتن وسایل طراحی حرفه ای از بهترین برند ها ما بتوانیم طراحی فوق العاده ای انجام دهیم، طراحانی که به مرحله پختگی میرسند با یک خودکار بیک هم می توانند نقاشی های ارزشمندی ترسیم کنند ولی برای طراحی راحت تر و حرفه ای تر وسایل با کیفیت به ما کمک می کند.

 

 

مداد و انواع حالت های استفاده از آن؟

مداد یکی از پر کاربردترین وسایل طراحی و پیش نیاز آموزش نقاشی است، این وسعت بدلیل حالت های مختلف گرفتن مداد در دست و فرم نوک آن می باشد. در تصویر فرم های گرفتن مداد نشان داده شده است و توضیح آن ها در خصوص آموزش طراحی با مداد در زیر تصویر قرار دارد.

 

طراحی چهره با مداد

گرفتن مداد به شیوه نوشتن در طراحی

 

گرفتن مداد به شیوه نوشتن

در این حالت برای ترسیم خط های نازک و مشخص از نوک مداد استفاده میشود و با اندکی شیب از زاویه کنار مداد برای خط های پهن تر استفاده می کنیم.
این حالت تسلط طراح برای اضافه کردن جزئیات را نشان می دهد و همچنین بعضی طراحان برای شروع طراحی و اسکیس ( طراحی سریع و اولیه ) چهره از این حالت استفاده می کنند.

 

گرفتن مداد به کف دست

گرفتن مداد به کف دست

 

گرفتن مداد به کف دست

این حالت بیشتر برای طراحی فرم چهره استفاده می شود تا کم کم با خطوط محکم چهره را نهایی کنیم. مزیت این حالت طراحی سریع چهره و حرکت آزادانه دست و حرکت از ناحیه آرنج و شانه می باشد و بدلیل فشار کم خطوط کم رنگی بر روی کاغذ ثبت می شوند که اصلاح و تکمیل آن ها راحت تر است.
اغلب طراحان چهره از این روش برای شروع طراحی و مشخص کردن نسبت و فرم چهره استفاده می کنند.
استفاده دیگر این حالت برای سایه زدن با پهنای مداد می باشد.

 

آموزش ابتدایی طراحی چهره صورت (گام به گام)

برای یادگیری کافیست به ترس خود غلبه کنید، به توانایی­ هایتان ایمان داشته باشید و تلاش کنید. در این قسمت از مقاله آموزش اصول ابتدایی طراحی چهره به صورت مرحله به مرحله آموزش داده­ شده ­است تا بتوانید به کمک آن از پس این غول بی شاخ و دم برایید!

آموزش طراحی چهره مرحله به مرحله

مرحله اول: مشخص کردن تناسبات چهره

آموزش طراحی چهره قدم اول

قدم اول: اندازه گیری بخش اصلی سر مدل

 

طراحی چهره را با اندازه­ گیری بخش اصلی سرمدل شروع کنید. نسبت پهنا به ارتفاع را با چهار علامت مشخص کنید. کاغذ را طوری تقسیم کنید که در قسمت زیرین فضای خالی باقی بماند. سپس به کمک خطوط افقی سر را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید:

  • از خط ریشه مو تا خط ابرو
  • از خط ابرو تا پایه بینی
  • از پایه بینی تا انتهای چانه

 

آموزش تناسبات چهره قدم اول

آموزش تناسبات چهره

در قدم بعدی با یک خط افقی ارتفاع صورت را به دو نیمه مساوی تقسیم کنید تا حدود خط چشم مشخص شود. با تقسیم این خط افقی به پنج قسمت مساوی، اندازه چشم­ها مشخص می­شود. آنچه در آموزش طراحی صورت باید در نظر داشته ­باشید اینست که فاصله میان دو چشم برابر با یک چشم است. محل تلاقی خط عمودی میانی با خط یک سوم پایینی نوک بینی است. با تقسیم فاصله این نقطه تا نقطه انتهایی صورت به نسبت یک سوم و دو سوم، خط میانی لب­ها را نیز مشخص کنید.

مرحله دوم: آموزش طراحی چشم­ ها

 

آموزش طراحی چشم قدم دوم

قدم دوم: آموزش طراحی چشم

مرحله بعدی در آموزش طراحی چهره، طراحی چشم ­هاست. برای اینکار ابتدا خطوط بیرونی چشم و پلک­ های بالا و پایین را با خطوط ابتدایی مشخص کنید. با در نظر گرفتن فاصله­های دقیق، جزییات را اضافه کنید. ابتدا محل سایه­ ها را مشخص و سپس آن را تکمیل کنید. هنگام آموزش طراحی چشم ها به این نکته توجه کنید که لبه بالایی از لبه پایینی و قسمت بالایی عنبیه از قسمت پایینی و سمت راست، تیره­تر هستند. اگر برای طراحی از سبک سیاه قلم استفاده می­کنید، با استفاده از محوکن، سایه­ ها را محو کنید و با کنته به تیرگی­ ها بیفزایید.

 

مرحله سوم: آموزش طراحی بینی

 

آموزش طراحی بینی قدم سوم

قدم سوم: طراحی بینی

قدم بعدی در طراحی چهره، آموزش طراحی بینی است. ابتدا خطوط و فرم کلی بینی و طول و پهنای تیغه­ ها را مشخص کنید. جزییات شامل فرم پره­ ها را به آن بیفزایید. سایه زیر بینی و فاصله بین دوچشم را با با روشن­تر کردن تیغه بینی بین دوچشم نسبت به فرو رفتگی چشم مشخص کنید. سایه ­های بینی را ایجاد کنید. نورهای روی بینی را در طراحی سیاه قلم با استفاده از پاک­ن مدادی و در نقاشی با رنگ روغن با رنگ روشن­تر مشخص کنید.

مرحله چهارم: آموزش طراحی ابرو ها

 

آموزش طراحی ابرو قدم چهارم

قدم چهارم: طراحی ابرو

 

بعد از ترسیم چشم ­ها و بینی نوبت به آموزش طراحی ابرو می­رسد. در ترسیم ابرو به فاصله ابرو از چشم، حالت ابرو و فاصله دو ابرو از هم توجه کنید. پس از مشخص کردن خطوط اولیه، در طراحی سیاه­ قلم و یا طراحی با مداد رنگی، مداد را در جهت رویش ابروها، با دقت بکشید. توجه کنید که نقاط برجسته ابرو روشن­تر و پایین ابرو تیره­تر است. با کمک پاک­ کن تیز تعدادی موی روشن در لابلای موها اضافه ­کنید و کمی زیر موها را سایه بزنید.

مرحله پنجم: آموزش طراحی لب

 

آموزش طراحی لب

قدم پنجم: طراحی لب

 

نوبت به آموزش طراحی لب رسید. نکته ­ای که در ترسیم لب­ ها مهم است، رعایت تناسبات است، پیشتر در مورد خط میانی لب صحبت کردیم. برای تعیین مکان لب پایینی نیز کافیست خط عمودی زیر بینی تا چانه را با یک خط افقی به دو نیم تقسیم کنید، این خط نشانگر حدود لب پایینی است. برای لب بالایی نیز حد فاصل زیر چشم تا چانه را به دو قسمت تقسیم کنید. اکنون که حدود اولیه با خطوط ساده مشخص شد، سایه­ های کلی فرم لب را بزنید. توجه کنید که لب بالایی تیره ­تر از لب پایینی باشد. در آخر با تیره تر کردن زیر لب پایینی و گوشه­ های لب، به آن حجم دهید.

مرحله ششم: آموزش طراحی گوش

بعد از ترسیم لب نوبت به آموزش طراحی گوش می­رسد. گوش، ارتفاعی معادل بینی و دقیقا به موازات آن دارد. پس از ترسیم خطوط بیرونی، گوش را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید:

 

آموزش طراحی گوش قدم ششم

قدم ششم: آموزش طراحی گوش

  • قسمت بالایی، حلقه خارجی گوش است.
  • قسمت میانی حفره گوش را شامل می­شود
  • و پایینترین بخش، نرمه گوش خواهد بود

سایه زدن را از قسمت­های تیره­تر و عمیقتر شروع کنید و در طراحی سیاه ­قلم، با محوک ن و قلموی مناسب آن را محو کنید.

مرحله هفتم: آموزش طراحی مو

در مبحث آموزش طراحی چهره، چگونگی طراحی مو از اهمیت بسیاری برخوردار است. به این دلیل با جزییات بیشتری به آموزش این بخش می­پردازیم. ابتدا توده موها را مشخص کنید. در این مرحله لازم نیست موها را تک تک ترسیم کنید. جزییات بعدا اضافه خواهند شد. برای مشخص کردن مدل مو، مداد را در جهت رویش مو بکشید.

 

آموزش طراحی مو قدم هفتم

قدم هفتم: آموزش طراحی مو

 

توجه کنید که نباید اینکار را به صورت تصادفی انجام دهید، بلکه باید هدفمند و درجهت رویش موهای مدل باشد. اگر مبتدی هستید، روش ایمن­ تر اینست که اگر فرهای تکی مشخص نیستند، از سایه زدن معمولی استفاده کنید. در ادامه می­توانید توده بزرگ موها را به گروه­های کوچکتر و سپس به فرهای مجزا تقسیم کنید. نکته مهم اینست که تمامی این موهای مجزا باید هدفمند ترسیم شوند و از طراحی تصادفی آنها بپرهیزید.

مرحله پایانی: افزودن جزییات

اکنون که آموزش طراحی چهره به پایان رسیده است، نوبت به افزودن جزییات و پرداختن به تیره و روشن پوست می­رسد. بهتر است به­ جای طراحی یکباره و تمام کردن نقاشی، تمام جزییات را تکمیل نکنید، به خود و نقاشی خود استراحت دهید تا مطمئن شوید همه خلاقیت­ ها و جزییات لازمه را پیاده سازی کرده­ اید. نکته­ای که باید در نظر داشته باشید اینست که کارکردن بیش از حد روی اثر می­تواند اثر معکوس داشته باشد.

آموزش طراحی چهره قدم نهایی

قدم نهایی آموزش طراحی چهره

 

پیشنهاد: برای جلوگیری از کپی بودن برای تک تک مراحل تصویری طراحی شود.

 

اصول طراحی چهره مبتدی برای انواع سبک­ های طراحی از جمله مداد رنگی، نقاشی رنگ روغن، نقاشی آبرنگ، سیاه قلم و… یکسان است و تنها نحوه پیاده سازی رنگ­ ها متفاوت خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

Call Now Buttonمشاوره رایگان
telegram